mandag den 17. august 2020

Tove Ditlevsen - Kvindesind. Sanserum



Vi inspireres af Tove Ditlevsens digtsamling Kvindesind til denne temaudstilling som nu er blevet et sanserum. Hvem var hun? Hvad lavede hun? Hvilke digte skrev hun i Kvindesind? Kan jeg Lotte Kjøller så mange år senere forstå hendes smukke sind og kanalisere det ud på lærred. Hvilke problemer stod hun i? 

Denne udstilling er nemlig solgt og bliver i stedet for Kvindekunstudstilling til mit første "Sanserum" hvor det er Tove Ditlevsen vil få hovedrollen. Sanserummet er et udslag af  når kunsteren, helbrederen og sosuassistenten Lotte Kjøller der har arbejdet med ældre får tingene til at gå op i en højere enhed. Tove Ditlevsen var kendt på ældre menneskers tid og derfor er hun god at mindes selv for de der har tabt megen hukommelse. Jeg har fået den ære at skulle lede og skabe et sanserum i Ældrecentret Æblehaven i  Roskilde. Mere ved jeg ikke endnu. Det bliver mit første sanserum og jeg glæder mig.

I digtsamlingen Kvindesind fra 1955  trænger Tove Ditlevsen ind i intimsfæren og fremkalder det sansede i kvindens forelskelse, kærlighed, ægteskab, mandens utroskab og skilsmisse.

Tove Ditlevsen (1917-76) er en af de forfattere, der virkelig har formået at appellere bredt. Alle kender hende - ikke mindst for den filmatiserede roman ”Barndommens Gade”. I 1980’erne satte kunstneren Anne Linnet musik til nogle af Ditlevsens digte, og alle i datidens Danmark gik og nynnede med på ”De evige tre”. Noget af Tove Ditlevsens popularitet skyldes også hendes valg af emner. Konstant kredser hun om eviggyldige, eksistentielle temaer som forelskelse, kærlighed og mor/barn forholdet.

littteratursiden.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Galleri Lk-kunst.dk holder lukket på grund af corona.

 Galleri Lk-kunst.dk holder lukket på grund ag corona Vi bruger tiden til at tænke os om. Måske kommer der nogle omstruktureringer.